Over de datum? Kom in actie tegen voedselverspilling

De week van 1 t/m 7 september staat in het teken van voedselverspilling: de #verspillingsvrij week. Het streven is in 2030 in Nederland 1 miljoen ton minder voedsel weg te gooien.
Mariët Jonkhout (Pro)
- Achtergrond bij het nieuws

Inmiddels komt ze alweer een weekje voorbij op de kanalen van de Nederlandse televisie: Becky. Becky speelt de hoofdrol in de #verspillingsvrij campagne 2020 en ze motiveert Nederlanders minder voedsel te verspillen door slimme en makkelijke tips te vertellen. Belangrijk onderdeel van deze campagne is de verspillingsvrije week die loopt van 1 tot en met 7 september 2020. Een week waarin huishoudens in Nederland worden uitgedaagd zo min mogelijk voedsel weg te gooien. Uiteraard is het niet de bedoeling om dat minder weggooien slechts bij een week te laten, maar om er een structurele omslag mee te bereiken en zo aan te sluiten bij een van de duurzame doelen van de Verenigde Naties om voedselverspilling per 2020 met de helft terug te dringen ten opzichte van 2015.

Voor Nederland betekent dit concreet dat er in 2030 1 miljoen ton extra aan voedsel benut moet worden dat nu nog verloren gaat. Op dit moment gaat er nog zo’n 25% van ons geproduceerde voedsel richting vuilnisbak (wereldwijd is dit zelfs 33%). Een derde van die voedselverspilling vindt gewoon thuis plaats, twee derde is toe te schrijven aan onder andere de horeca en aan supermarkten. 1 miljoen ton minder wil zeggen dat er anno nu ongeveer 2 miljoen ton per jaar verspild wordt. Dit komt neer op zo’n 120 kilo per hoofd van de bevolking.

Door mensen bewust te maken van de verspilling wordt de ‘Becky-campagne’ dit jaar vooral ingezet om het verschil tussen Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT) duidelijk te maken. Gaat men over het algemeen wat bewuster met houdbaarheidsdatums om, dan zou dit gemiddeld per persoon al 5 kilo verspilling minder per jaar betekenen.

Het verschil tussen THT en TGT
Een THT datum op de verpakking zegt iets over de kwaliteit van het product dat erin zit en staat op verpakkingen van producten die niet zo snel bederven, zoals koffie, thee en pasta maar ook op melk en andere zuivel. Als de datum verstreken is, is het product vaak nog prima te consumeren, dat is een kwestie van gezond verstand gebruiken en bepalen hoe het product eruit ziet, hoe het ruikt en hoe het smaakt. Zie, ruik of proef je niets geks dan kun je het gewoon eten.

De TGT datum betekent iets anders. Dit staat op verpakkingen van erg bederfelijke producten, zoals voorgesneden groenten, rauw vlees, of versgeperst sap. De TGT datum is de laatste datum waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Het is dan ook verstandig om het voor deze datum op te eten of in te vriezen.

Met het verspillen van voedsel, verspillen we niet alleen het eten zelf, maar ook de gebruikte grondstoffen die nodig waren om het voedsel te produceren, zoals water en grond, maar ook arbeid en vervoer. Dit alles zorgt alleen al in Nederland jaarlijks voor 1,5% van de uitstoot van broeikasgassen. De CO2-uitstoot over de gehele wereld komt zelfs op 8%.
Het project #verspillingsvrij wordt ondersteund door vele bedrijven en instellingen. Stakeholders zijn onder meer: Albert Heijn, Google, Hello Fresh, Jumbo Supermarkten, Lidl Nederland, Mc Donalds, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, PepsiCo Nederland, Rabobank, Sligro, Unilever, Voedingscentrum en de Voedselbanken Nederland.

To Good To Go
Naast de #verspillingsvrij campagne zijn er in Nederland nog meer initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Een van de bekendste is To Good To Go. Via een app worden dagelijks allerlei voedselproducten aangeboden die anders in de vuilnisbak zouden verdwijnen, omdat ze ‘over zijn’. De producten worden aangeboden in een ‘Magic Box’ die op aangegeven tijden en tegen een vooraf aangegeven prijs, kan worden afgehaald bij inmiddels zo’n 4000 verschillende ondernemers door heel Nederland. Alleen al via deze app zijn er in de maand juli 283.373 maaltijden niet in de kliko terecht gekomen. De app is eenvoudig te downloaden en door een maximale afstand aan te geven, krijgt men alleen relevante ondernemers te zien die in de buurt de ‘Magic Box’ aanbieden. Wat erin zit, is iedere keer weer een verrassing.

twitterFacebooklinkedinmailtwitterFacebooklinkedinmail

Auteur: Mariët Jonkhout
Aangemaakt: