Een goed artikel

Wat is een goed artikel?

Een ‘goed’ artikel is lastig te definiëren. Wat ‘goed’ is kan voor elke auteur en elke lezer anders zijn. Er zijn echter wel een aantal algemene criteria die gesteld kunnen worden aan een ‘goed’ artikel. Deze criteria kunnen handig zijn indien u erover denkt een artikel te schrijven of te valideren.

Nieuwskenmerken

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuws:
Een standaardnieuwsbericht geeft antwoord op de vragende voornaamwoorden: wie deed wanneer, wat, waar en zo mogelijk ook op de vragen waarom en hoe? Nieuws concentreert zich meestal op negatieve ontwikkelingen: vandaar de uitdrukking ‘Geen nieuws is goed nieuws’. De journalistiek krijgt vaak het verwijt daarmee in essentie negatief gericht te zijn.
De kans dat een feit als nieuws wordt gepresenteerd groeit naarmate het voldoet aan meer kenmerken tegelijk. De volgorde ervan is willekeurig:

  • het is actueel en niet eerder op brede schaal onthuld (interessant voor velen);
  • het is authentiek en traceerbaar (stamt uit betrouwbare, geverifieerde informatiebron);
  • het is ongewoon, afwijkend maar wel plausibel (niet-alledaags, origineel, zeldzaam, verbazingwekkend);
  • het is voorstelbaar en gebeurt nabij (hoe verder weg, des te oninteressanter);
  • het sluit aan op een andere nieuwswaardige gebeurtenis (lift mee met een bestaande aandacht stroom);
  • de gebeurtenis past in een patroon (reeks, follow-up, trend, magisch getal, vaste invalshoek);
  • het past in een redactieformule, programmaformat of een journalistieke reflex (hype, meutegedrag, primeurdrift, medialogica);
  • er is relevant beeld- en geluidsmateriaal en cijferbewijs beschikbaar (hoe concreter, hoe beter);
  • er zijn beroemdheden, persoonlijke ego’s, machthebbers of autoriteiten bij betrokken;
  • er is sprake van ophef, conflict, spanning, emotie (dood, drama, verderf, verontwaardiging);
  • het heeft sociale gevolgen en ‘navertelwaarde’ (Heb je al gehoord van…);
  • het is persklaar beschikbaar (journalistieke bewerking vergt tijd en geld)

De waarde van deze nieuwskenmerken is relatief. Een grapje kan het duidelijk maken: ‘Hond bijt man’ levert amper nog nieuws op, maar ‘Baby bijt pitbull’ des te meer.

Aanbevolen boeken over algemeen en journalistiek schrijven:

Kussendrager, N., van der Lugt, D. & Verschoor, B. (2018). Basisboek journalistiek. Achtergronden, genres, vaardigheden (6e druk). Groningen: Noordhoff.

Asbreuk, H., de Moor, A. & van der Meer, E. (2017). Basisboek journalistiek schrijven. Schrijftechnieken en genres voor online, krant en tijdschrift (3e druk). Groningen: Noordhoff.

Donkers, H., Markhorst S., & Smits, M. (2010). Journalistiek schrijven voor krant, vakblad en nieuwe media (1e druk). Bussum: Coutinho.

Burger, P. & de Jong, J. (2009). Handboek Stijl. Adviezen voor aantrekkelijk schrijven (2e druk). Groningen: Noordhoff.

NB nieuwere aanvullingen worden op prijs gesteld, mail dit naar board@wemakethenews.nl