WESTWORLD SEIZOEN 3: Waar zitten we eigenlijk naar te kijken?

De HBO©serie die gestart is in 2016 is inmiddels toe aan de 6e aflevering in het 3e seizoen. Ik begin zelf wel de draad een beetje kwijt te raken. Jullie ook? [Spoiler alert!]
Culture Shock
- Recensie

Met veel interesse ben ik in 2016 begonnen te kijken naar deze fantastische HBO©serie.
Inmiddels zijn we 6 afleveringen verder in het 3e seizoen van deze serie. Ik begin nu wel een beetje de draad kwijt te raken. Vinden jullie dat ook?

Het 1e seizoen van Westworld leek nog het meest op de orginele film Westworld uit 1973 MGM©. Deze film met een fantastische hoofrol van Yul Burner en geweldige regie van Michael Crichton. Deze Michael Crichton die we ook kennen van o.a. Jurassic Park, Lost world and the Adromeda Strain was tevens verantwoordelijk voor het boek waar het scenario van deze film op is gebaseerd.

De basis van het 1e seizoen is het vakantiepark Delos. Hier is het mogelijk om je onder te dompelen in o.a. het oude Wilde Westen van de 18e eeuw. Dit vakantiepark is door de hoge entrees vooral voor de hele rijke bovenlaag van de bevolking. De vaste inwoners zijn robots ook wel “hosts” genoemd, hier kun je als gast van alles mee doen zonder de consequenties hiervan te ondervinden. De hosts worden dagelijks gereset en vergeten wat er de vorig dag is gebeurd. Totdat een host zich de volgende dag een gast herinnert……..

Wat volgt zijn tien afleveringen waar we enkele hoofdpersonen volgen zoals een host genaamd “Dolores Abernathy”, een pracht rol van Evan Rachel Wood. Ook krijgen we vast een kijkje achter de schermen, wie heeft de hosts genaamd en wie ze programmeert. De serie is goed gemaakt en ziet er prachtig uit, er is veel aandacht voor detail en scenario’s zijn goed geschreven en goed geregisseerd, met voldoende tempo maar ook aandacht voor verdieping. Na elke aflevering krijg je weer zin om een volgende aflevering te zien.

In 2018 volgt dan het 2e seizoen. In dit seizoen maken we kennis met de andere werelden die zich binnen het park Delos bevinden zoals Shogun world waar we in het Japan van de 17e eeuw belanden. De verdere verhaal lijn is vooral gericht op de achtergrond van het park Delos, over de oprichters van het park en het doel wat ze ermee hadden. Daarnaast krijgen we meer achtergrondinformatie over enkele gasten en worden hosts gevolgd die zich steeds meer herinneren en in opstand komen tegen hun gasten. Een grappig element is dat soms onduidelijk is wie gast is en wie host. Helaas wordt het niveau van het 1e seizoen niet altijd gehaald, de scenario’s zijn minder goed uitgewerkt, enkele pareltjes uitgezonderd zoals de aflevering over de Indianenstam. Het einde van dit seizoen is niet in alle gevallen bevredigend maar wel verrassend.

Nu is in 2020 het 3e seizoen gestart en zijn we inmiddels 5 afleveringen verder.
Na het dramatische einde van het 2e seizoen is het park Delos gesloten. De host “Dolores” wil de Wereld veranderen of ontwrichten dat is niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk wordt is dat de huidige wereld die zich afspeelt in de nabije toekomst (22 eeuw?) wordt geregeerd door een hyper Artificial Intelligence (AI) genaamd Rehoboam. Dit lijkt een beetje op de Skynet uit de Terminator films. Volgt er nu een strijd tussen de Hosts, Rehoboam en onafhankelijke mensen zoals “Caleb” die niet langer in het systeem zit maar een random element wordt genoemd. Dit laatste thema doet me heel erg denken aan het boek van George Orwell, 1984.

Waar zitten we nu naar te kijken? De serie ziet er cinematografisch nog steeds prachtig uit, er is nog steeds heel veel aandacht voor details. De scenario’s zijn nu wat rommeliger en nog vergezochter en wel erg op actie gericht. Men maakt nu gebruik van al bestaande thema’s uit andere films, dat geldt zeker ook voor de muziek waar ik in aflevering 5 het openingsthema van de “Shining” dacht te herkennen.

De originaliteit van de serie dreigt verloren te gaan. Dit blijkt ook uit het aantal kijkers dat in Amerika voor de helft is gedaald vergeleken met het vorige seizoen (bron: Variety.com)
Hopelijk komt het nog goed en volgen er nog nieuwe originele afleveringen. Gebaseerd op goed uitgewerkte scenario’s.

Ik lees graag jullie commentaren en eigen opinies hierover. Indien relevant kom ik er in mijn volgende recensie op terug.