Hoe flitshandelaren voor extra financiële problemen kunnen zorgen

En de olietanker vol te laden met olie en wachten tot de prijs zou stijgen. Tijdens dit onderzoek heb ik ook gekeken hoe de oliemarkt werkt. Iets waar ik me vooral over loop te verwonderen is de werking van de vrije markt. Ten eerste dat het serieus zo kan zijn dat er geld toegegeven moet worden op olie en er toch doorgepompt wordt is best bijzonder. Het is natuurlijk niet eenvoudig om zomaar te stoppen met pompen, omdat olieproducenten hun betalingsverplichtingen moeten voldoen, aldus de olieproducten.

Ten tweede dat flitshandelaren de prijs verhogen of juist verlagen in de markt. Een van de oorzaken van een vat waar geld toegegeven moet worden, is mede te danken aan flitshandelaren. Zij hebben natuurlijk niets aan olie en verkopen het slechts door om alleen winst mee te pakken. Dit doen zij niet alleen in de oliebranche, maar in alle branches waar contracten of aandelen worden verhandeld. Zo hebben sommige handelaren recent hun winst verveertienvoudigd dankzij de coronacrisis. Zij verkopen dan in een seconde een vat olie om zo een kleine winst mee te pakken.

Flitshandelaren investeren miljoenen om de snelste zendmasten te bouwen en ook het beste personeel op de wereld te werven. Al sinds 2010 hebben flitshandelaren een niet al te beste naam na de zogenoemde Flashcrash. Hierop zijn wel een aantal kanttekeningen te maken, doordat deze crash grotendeels werd veroorzaakt door één man, die de markt manipuleerde om voordeel te behalen op andere flitshandelaren. Deze man zit hiervoor ook in het gevangenis. Over deze gebeurtenis is een boek geschreven namelijk Flashboys, waaruit blijkt dat flitshandelaren ‘normale’ beleggers geld kosten. Sterker nog het kost, volgens de Financial Conduct Authority, de gewone beleggers zelfs 4,5 miljard Euro. Het kost dus in feite de pensioenbeleggers geld, die onze oude dag moeten verzorgen. Uiteindelijk gaat het erom, dat de flitshandelaren voor zichzelf het meeste geld bij elkaar kunnen schrapen. Hiermee komt de wereld geen stap voorruit, al helemaal niet in deze tijden. Een goede vraag om jezelf te stellen is of de overheid moet ingrijpen om een crisis te voorkomen, dankzij paniek op de beurs. Sommige handelaren verergeren de situatie slechts. Mijn idee om een olietanker te kopen en olie op te slaan, was eigenlijk niet eens zo slecht. Ik doe namelijk wel iets met de olie.


Mijn naam is Rene Broos. Als docent op de Hogeschool Rotterdam kwam ik al lang geleden in aanraking met ‘Galerie Atelier Herenplaats’. Diverse van onze studenten hebben geholpen de galerie te laten overleven en een succes te laten zijn.

Outsider Art is een kunstvorm. Het is kunst geproduceerd door kunstenaars zonder formele training, vooral door degenen die in een idiosyncratische stijl werken en relatief geïsoleerd zijn van de reguliere artistieke trends.

Deze kunstvorm, in Rotterdam bedreven bij ‘Galerie Atelier Herenplaats’ is een unieke vorm van kunst waarbij mensen met een beperking volledig tot hun recht komen. De kunstenaars maken beeldend werk in het meest ruime begrip van het woord. Aquarellen, pentekeningen, stripverhalen, acryl werkstukken, (kleur-)potlood en ook beelden worden door de kunstenaars geproduceerd in allerhande thema’s als religie, horror vacui, transport etc.

De begeleiders Frits Gronert en Richard Bennaars werken hard aan het overleven van deze vorm van kunst én begeleiding van de kunstenaars in hun ontwikkeling. Onder de vleugels van de Stichting Pameijer in Rotterdam is ‘Galerie Atelier Herenplaats’ (door hun pionierschap) uitgegroeid tot een voorbeeld van alle Outsider Art – ateliers in Nederland, maar ook ver daarbuiten.

Het ‘Galerie Atelier Herenplaats’ was sinds 1991 gevestigd aan de Herenplaats 66 en is in 2016 verhuisd naar Schietbaanstraat 1, te Rotterdam. Men is aan de Herenplaats gestart met 6 kunstenaars en bestaat momenteel aan de Schietbaanstraat uit 54 kunstenaars. De groei en kwaliteit van het ‘Galerie Atelier Herenplaats’ heeft immer geprevaleerd en derhalve is deze ‘kunst ondersteunende werklocatie’ uitgegroeid tot hetgeen men nu bereikt heeft, tevens is men daarmee toonaangevend over de gehele wereld geworden. Dat mag absoluut niet onderschat worden.

Stichting Pameijer is er voor iedereen voor wie meedoen in de samenleving lastig is. Pameijer helpt mensen verder bij wonen, werken en opgroeien, altijd vanuit hun eigen kracht en talent. Dat drijft de organisatie elke dag. Men gelooft namelijk dat iedereen ertoe doet. En dat onze samenleving pas een samenleving is als we doen wat het woord betekent: samen leven.

De Stichting Pameijer, heeft verschillende locaties in en rond Rotterdam, is de eigenaar van de werklocatie ‘Galerie Atelier Herenplaats’. Het aantal locaties binnen de Stichting Pameijer is enorm groot, men heeft in en rondom Rotterdam meer dan 229 locaties waar men woont en/of werkt.

Richard Bennaars & Frits Gronert zijn de artistiek leiders die het totale professionele team en de vrijwilligers leiden. Zij zijn vanaf het begin van de oprichting in 1991 verantwoordelijk voor het succes van ‘Galerie Atelier Herenplaats’ én zijn sindsdien tevens verantwoordelijk voor de complete organisatie van ‘Galerie Atelier Herenplaats’. Dit is wereldwijd niet onopgemerkt gebleven. Vandaar dat de burgermeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam op koningsdag 2016 de artistiek leiders, pioniers in Outsider Art voor Nederland, tevens heeft onderscheiden als ‘Ridder in de Orde van Oranje-Nassau’. Dit krijg je niet zómaar in Nederland, alleen indien je een bijzondere prestatie hebt verricht. Van New York tot Japan is ‘Galerie Atelier Herenplaats’ bekend, dit uit zich in lezingen, uitwisseling en exposities over de hele wereld.

Van 6 maart tot en met 16 mei exposeren Lars Bo Nødvig en Marco Barbier met de nieuwste expositie die ‘Galerie Atelier Herenplaats’ weer op de kaart zet waarbij de kunstenaars exposeren in het kader van de “Museumnacht010” op 7 maart. De vernissage was vrijdag 6 maart om 17.00 uur.

Momenteel werken 54 kunstenaars bij ‘Galerie Atelier Herenplaats’ met een eigen werkplek en zijn er 63 kunstenaars die sinds de oprichting bij ‘Galerie Atelier Herenplaats’ hebben gewerkt of nog werken. Er werken meerdere kunstenaars vanaf het eerste uur. Minke de Fonkert, Hein Dingemans, Paulus de Groot, Laan Irodjojo, Hans Hartman, Ben Augustus zijn bekende kunstenaars en al lang aan ‘Galerie Atelier Herenplaats’ verbonden.

Prominent aanwezig zijn momenteel o.a. Jeroen Pomp, Laan Irodjojo die wereldwijd faam hebben verworven met hun bijzondere kunstwerken. Hierbij is samenwerking met commerciële organisaties overigens zeer succesvol gebleken. De schoenen en sokkencollectie van Mascolori, een Rotterdams merk wat gemaakt wordt in Portugal, wordt gelardeerd met de prachtige ontwerpen van beide kunstenaars waardoor zij zich met hun ‘Outsider Art’ al geweldig hebben kunnen laten zien aan het Rotterdamse publiek.

In 2016 was de situatie voor de ‘Galerie Atelier Herenplaats’ minder rooskeurig. Gedwongen door afnemende budgetten hebben zij moeten vechten voor hun bestaansrecht, voor het inkomen en zo voort. Het gaat momenteel erg goed. Men timmert aan de weg met de exposities, verkoop van schilderijen, verzorgen van rondleidingen, geven van workshops, publicaties, verkoop van merchandise etc. Men laat regelmatig onderzoek doen en implementeren door studenten van de Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit en hebben een actieve sponsoring, vrienden en vrijwilligers. Ik kan een bezoek aan de Herenplaats van harte aanbevelen.